WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Zbliża się światowy dzień kultury fizycznej!

Harmonia sfer

Rosa Maria Ros, przeł. Carlson Piotr

  • Astronomia – nauka [spójna całość wiedzy] dotycząca badania wzajemnego położenia, ruchów, struktury i ewolucji ciał niebieskich. Na ogół nie możemy tego w laboratorium!
  • Obserwacje związane są z matematyką.
  • Wpatrujemy się w niebo, szczególnie nad Morzem Śródziemnym.
  • Wiedzę czerpiemy z powtarzalności niektórych zjawisk. Księżyc pojawia się na nieboskłonie później co 50 min.
  • Badamy, aby pogłębiać wiedzę z tej dziedziny.
  • Astronomia świetnie się sprzedaje.
  • Tłumacz w prosty sposób, wtedy u słuchacza pojawiają się pozytywne emocje i pasje.
  • Fascynująca jest wiedza na temat, jak powstają, ewoluują i giną gwiazdy.
  • Astronomiczne rozmiary!
  • Dotknąć początku ruchu obrotowego Ziemi, ba nawet Układu Słonecznego.
  • Astronomia od zawsze jest powiązana z jedną rzeczą – przewidywaniem!  
  • Położenie w przestrzeni [umiejscowienie – subtelne określenie pozycji] i czasie!
  • Najważniejsze dwa kąty – położenie na sferze niebieskiej!
  • Układ współrzędnych.
  • Układ uniwersalny. {współrzędne są jednakowe dla wszystkich obserwatorów}.
  • Nasza planeta wiruje! [Kartezjusz] wokół osi.
  • Wiruje wokół swojej osi, wykonując pełny obrót co 24h, czyli prędkość 1700km/h; 0,5km/s
  • Wiruje wokół Słońca; 365,2522 dnia; średnia prędkość: 108000 km/h; 30km/s;
  • Słońce wiruje wokół galaktyki pełny obieg 200 mln lat, z prędkością: 900000 km/h; 250 km/s
  • Galaktyka wiruje i oddala się…
  • Wirują przeciwnie do wskazówek zegara [patrząc z kierunku północnego].
  • Ekliptyka – jedna płaszczyzna, po której wirują.
  • Południki [szerokość geograficzna] i równoleżniki [długość geograficzna].
  • Pomiar kątów za pomocą dłoni.
  • Pomiar dokładniejszy: deklinacja [kąt między równikiem niebieskim a gwiazdą {0;90} i rektascensja [kąt na równiku niebiskim, pomiędzy południkiem danej gwiazdy a punktem równonocy wiosennej].
  • Ziemia się obraca z zachodu na wschód.
  • Pozorny ruch sfery niebieskiej jest skutkiem obrotu Ziemi.
  • Wahadło Foucaulta [28 kg, na żelaznym 67 m]
  • Wahadło oscyluje przez 6h, z okresem 16,5 s, co godzinę odchyla się o 110.
  • Paralaksa – pozorny kąt zmiany położenia.
  • Obraz w wizjerze nie pokrywa się z obrazem widzianym przez obiektyw.
  • 1 Astronomical Unit – 150 milionów kilometrów Z-S
  • Parsek – odległość 3,09* 1013 km [kąt = 1 sekunda łuku]
  • Rok świetlny – odległość jaką przebywa światło w ciągu roku. 9,46 miliony milionów km; 9460 miliardów km.
  • Optyczne złudzenie 3D można uzyskać na wiele sposobów.
  • Wzór na średnią odległość planety od Słońca
  • Triumf mechaniki nieba.
  • Arystarch z Samos [310-230], Słońce jest większe od Ziemi.
  • Ulepszanie jakości instrumentów optycznych.
  • Nie ma stagnacji w dziedzinie badań naukowych.
  • Depozytariusz wiedzy – kościół?
  • Kopernik Mikołaj [1473-1543], O obrotach sfer niebieskich.
  • Kolejny przeskok rewolucyjny Galileusz [1564-1642], plamy na Słońcu wirują! Biblia uczy jak trafić do Nieba, a nie jak funkcjonuje!
  • Hipoteza!
  • Grecy uczyli, że niebo jest doskonałe i niezmienne?
  • Simplicjo – prostaczek! URBAN VIII, Dialog o dwóch najważniejszych układach świata!
  • Nowa racjonalna metoda naukowa – prąd myśli.[rozdzielenie nauki od teologii]
  • Wielościany Keplera
  • Natura dąży do prostoty.
  • W czterowymiarowym świecie geometrii czasoprzestrzeni ciała poruszają się po liniach prostych.
  • Pitagorejskie reguły harmonii sfer.
  • Ciało wydaje wyższy dźwięk, im porusza się szybciej!
  • Kątowe prędkości planet odpowiadają różnym dźwiękom.
  • Matematyczne obliczenia Newtona doprowadziły do odkrycia Neptuna!
  • Wszechświat jest harmonijny.
  • Cząstki elementarne, ciała punktowe, wibrują! -twory jednowymiarowe.
  • Atmosfera Słońca jest pełna akustycznych fal, gra! 300 razy niższe częstotliwości niż ucho ludzkie słyszy!
  • Fala – pełna widm, częstotliwości, rezonansów, wibracji, analizy harmonicznej, w której sygnał zmienny w czasie opisuje się kombinacją funkcji trygonometrycznych.
  • Układ Słoneczny – składa się z 30 galaktyk. Zawiera 8 Planet.
  • Gwiazda centralna – Słońce.
  • Planety: karły, olbrzymy,
  • Wiatr słoneczny – pył kosmiczny materii stałej i bardzo rozrzedzonej.
  • 6 wartości: długość węzła wstępującego, nachylenie orbity, argument peryhelium, wielka półoś, ekscentryczność [mimośród e=c/a], moment przejścia peryhelium.
  • Linia węzłów – linia przecięcia płaszczyzn: ekliptyki i orbity planety.
  • Orbity planet mogą ulegać zmianom – przyczyny: wybuch wulkanu, zmiana ciśnienia promieniowania, czy siła fal elektromagnetycznych.
  • Planety pozasłoneczne – otwarty rozdział badań.
  • Astrometria.
  • Zaćmienia Słońca zawsze jest w nowiu, zaćmienia Księżyca wypadają zawsze w pełni.
  • Zsynchronizowany zegar.
  • Odchylenie interferometryczne.
  • Sposób wykrywania materii w przestrzeni.
  • Mikrosoczewkowanie.
  • Optyczna soczewka grawitacyjna – nie przesłania, ale powiększa.
  • Gwiazda wzmacnia obraz w tle!
  • Ugięcie promienia światła wywołane zakrzywieniem przestrzeni.
  • Sięgnąć dalej w czasie i przestrzeni.
  • Tranzyty planet.
  • Zegary słoneczne wskazują rzeczywisty czas słoneczny miejsca gdzie są zainstalowane.
  • Kalendarze.
  • Ósemka zwana analemą!
  • Egipcjanie podzielili dzień na mniejsze jednostki, równe godziny wprowadzili Grecy Hipparch z Nicei. [190-120 p.n.e.]
  • W 150 roku Ptolemeusz podzielił kule na stopnie.
  • Zegar równikowy.
  • Tgx=tgHsiny
  • Zegar słoneczny pionowy, zorientowany,
  • Zegar = kalendarz.[Słońce świeci wyżej – niżej, lato zima, krzywe stożkowe]
  • Kwadrant – laska Jakuba.
  • Poszukiwanie doskonałego zegara mechanicznego.
  • Huygens – układ sprężynowy.
  • Czas słoneczny.
  • Czas syderyczny.
  • Czas wielomianowy.
  • Czas wykładniczy.
  • Chronometr funkcjonował z dostateczną akuratnością.
  • Chronometr pozbawiony tarcia.
  • System GPS.
  • Wydarzenia kosmologiczne zachodzą w rozmiarach XXXL, więc matematyka odgrywa tu zasadniczą rolę.
  • Wiatr gwiazdowy.
  • W czasie śmierci gwiazd część materii zostaje wyrzucona w przestrzeń, powstają nowe pierwiastki – dzieci gwiazd.
  • Gwiazdy Średnie – takie jak Słońce, tworzą mgławice planetarne.
  • Gwiazda im mniej tlenu posiada, tym jest starsza.
  • Gwiazda im mniejszą masę, tym dłużej żyje. Implikacja odwrotna też jest prawdziwa.
  • Po śmierci jądro gwiazdy – zamienia się w gwiazdę neutronową.
  • Stadia ewolucji gwiazdy.
  • Obłok protosłoneczny.
  • Siła grawitacji przeważyła siły elekromagnetyczne.
  • Symetria walcowa.
  • Gwiazdy I kategorii – kryteria klasyfikacji, prędkość w przestrzeni, umiejscowienie w galaktyce, wiek, skład chemiczny, różnice w jasności i barwie; II kategorii – prawie nie zawierają gazu.
  • Galaktyki: spiralne [zwykłe i z poprzeczką], eliptyczne [kuliste lub wydłużone], sferyczne, spłaszczone
  • Galaktyki: soczewkowate, nieregularne ;słabo zdefiniowany kształt,
  • Jasność równomierna, stosunek jasności dwóch gwiazd jest stały!
  • Reakcja wzroku na gwiazdy jest postępem arytmetycznym, a bodziec mieści w sobie postęp geometryczny.
  • Barwa
  • Wielkości gwiazdowe to logarytmy.
  • Oczy reagują na światło w sposób logarytmiczny.
  • Gwiazda w rzeczywistości świeci 100 razy mocniej, przy wprowadzeniu logarytmów oznacza to jednak pięć razy mocniej.
  • Obserwacje spektroskopowe.
  • Cefeidy.
  • Zderzenie galaktyk!
  • Grupa lokalna.
  • Struktura wszechświata.
  • Materia niewidzialna: nie pochłania i nie emituje światła.[można jednak mierzyć jej działanie grawitacyjne.
  • Wielki Atraktor – ?
  • Soczewki grawitacyjne mogą pokazywać nie rzeczywiste umiejscowienia planet, obiektów.
  •  Trójkąt biegunowy.!
  • Promień Ziemi = 6545 km.
  • Promień Księżyca = 1738 km.
  • Promień Słońca = 696000 km.
  • Odległość ZK = 384000 km.
  • Odległość ZS = 149680000km.