WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Przygotowanie do świąt!

  1. Desperacja – nie żałuj ofiar w bezpośrednim ataku na króla
  2. Determinacja
  3. Dywidenda zainwestowanego kapitału
  4. Dynamiczne planowanie nie jest czekaniem, a przygotowaniem rozwoju partii
  5. Dynamiczna równowaga
  6. Dywersja na flance
  7. Ekonomia ustawienia wszystkich bierek / istota ekonomii szachowej polega na tym, żeby w jednym ruchu osiągnąć kilka celów /
  8. Energia figur –  wykorzystuj ją
  9. Figurowa baza [mocne pole]
  10. Fundamentalny błąd
  11. Forteca, buduj fortecę – linię Maginota, dzięki pułapce, linie fortecy często ulegają erozji
  12. Główny przyczółek
  13. Głębiej wnikać w istotę pozycji – niż robi to przeciwnik
  14. Groźba /często jest silniejsza od wykonania
  15. Graj po jednym kolorze
  16. Graj po [na] różnych skrzydłach
  17. Gwałtownie wzrasta wartość każdego tempa
  18. Harmonijne rozmieszczanie figur/ harmonia mechaniczna – powierzchowne związki figur/ im bardziej ekonomiczna jest harmonia, tym jest efektywniejsza
  19. Harakiri /kamikadze
  20. Intuicja szachowa /przewidzieć – jest efektem ciężkiej, gigantycznej pracy
  21. Inicjatywa uczy względności wartości figur/ dążenie do stworzenia stałych gróźb przeciwnikowi / niewielka, silna, długotrwała, niebezpieczna, /Atak jest zawsze inicjatywą, to inicjatywa nie zawsze jest atakiem /przechwycenie inicjatywy jest osiągnięciem twórczym, powoduje twórczy entuzjazm, stymuluje pracę myśli i fantazji/ konieczność odparcia inicjatywy ma złe oddziaływanie, niedobrze wpływa na jakość gry, przywilej wywoływania nowych sytuacji, pierwszy krok w atakowaniu, nie należy przeceniać jej trwałości,
  22. Impas
  23. Inwazja na tyłach
  24. Imitowanie nie powinno być celem, ale czasem pobudza wyobraźnię, można nagle przenieść się w czasie i w miejscu, by z bliska śledzić zagrania dawnych mistrzów
  25. Jakość: ruchu, wariantu, kombinacji, partii
  26. Lawirowanie – odkrycie planów przeciwnika
  27. Liczenie wariantu [wzdłuż czy wszerz]
  28. Likwidacja
  29. Linie – pionowe [służą do wtargnięcia wojskiem do obozu przeciwnika, ] poziome [ służą do przerzucenia wojska na skrzydło] przekątne[ przemieszczenie się gońców i hetmana]
  30. Łapanie figur
  31. Korzyść pozycyjna
  32. Kombinacja
  33. Kombinacyjne komplikacje
  34. Klin
  35. Kluczowe pola!!!!