O kwantach i smokach!
Dlaczego wyrosłem z krainy, gdzie wierzyłem w bajki – według delty.
- Nie można porównywać jabłek do gruszek!
- Fizyka – zachwyt nad pięknem wszechświata.
- Jak – opis ilościowy – najlepiej, najdokładniej, najściślej ustalać fakty! {fizyka doświadczalna, potrzeby fizyczne}
- Dlaczego – oglądanie przyczyn.{fizyka teoretyczna, potrzeby umysłowe}.
- Kryterium: {prostota, oszczędność, ogólność, piękno}.
- Wymiar! Okres wychylenia wahadła – wymiar: czas.
- Budowa teorii oddziaływań fundamentalnych!
- Oddziaływania są: mocne i słabe.
- Fale długie, krótkie.
- Fale mocne: elektromagnetyczne, grawitacyjne.
- Fale słabe: mechaniczne, morskie [przypływowe i odpływowe], kapilarne.
- Fizyka zajmuje się wieloma wielkościami fizycznymi [różne jednostki].
- Prędkość fazowa fali na płytkiej wodzie v = …., h głębokość wody.
- Prędkość fazowa fali na głębokiej wodzie v = ….., h głębokość wody.
- Czas uderzenia fali o brzeg [pomijamy lepkość, i tarcie o dno].
- Jest w próżni niespożyta siła.
- Równania Newtona: droga [wychylenie] x(t) = Asin(….), pęd p(t)=mA, energia E…..
- Ukryty determinizm.
- Wynik jednego pomiaru nie jest przez nic określony!
- COŚ – parametr ukryty!
- Jaki mamy wiek n + / 7,5 kg na rok.
- rozpad samorzutny.
- stosunek węgla c14 do c12 określa życie
- Jerycho – ma 8000 lat.
- metody datowania: radioizotopowa, akceleratorowa, fotoluminescencji, rezonansu spinowego, magnetyczne, astroklimatyczne.
.