Najlepsza studentka!
Dzisiaj, przy ulicy Ślężnej, miałem niesamowitą przyjemność spotkać – po 30 latach – swoją najlepszą studentkę wydziału matematyki. Dziś jest arcymistrzynią. Ja kiedyś u profesora Krupskiego z analizy matematycznej dostałem trzy! Piękne czasy, wystarczało. Potem w moim życiu pojawiła się ONA, z tego samego przedmiotu przygotowałem ją – i zdobyła 5! Z tej okazji cudownego – chwilowego spotkania, książka 12 mistrza świata Anatolija Karpowa, który wtedy był królem na szachowym tronie i wiecznie marzył, aby zagrać z naszym patronem.
1981, Karpow – Gik, „Szachowy kalejdoskop”.
- Epidemia to czas, gdy zainteresowanie królewską grą szczególnie rośnie.
- Szachy mają wiele wspólnego z nauką, szczególnie z matematyką! [Lasker, Euwe, Botwinnik, czy z naszego podwórka: Żyła, Babijczuk, Aksiuszyc, [1] – ukończyli uniwersytecką matematykę].
- Nikt z mądrych nie jest i nie powinien być obojętnym na tę starożytną grę.
- Muzeum obrazów szachowych.
- Figury przedstawiają pewną liczbę!
- Cyfry są zgodne z oczekiwaniami.
- Aksjomat: szachy to nauka, sztuka, sport!
- W języku figur szachowych można przedstawić: przysłowia, osiągnięcia naukowe, zjawiska życia codziennego [Pietrow, Ucieczka Napoleona spod Moskwy, przekątna to rzeka Berezyna, pole a1 Moskwa], figury służą do tworzenia koloru [nie biorą udziału w grze], niedopałki są dozwolone, ale to tylko statyści. Każda z postaci, niesie szachowy ładunek!
- Kompozycje.
- Dwóch profesorów, miłośników szachów, opracowało słownik wyjaśniający: widzę kota na szachownicy.
- Koty są takie same, a problemy różne.
- Żelazna klatka Tamerlana.
- Wieczory z szachami są mądrzejsze.
- Schumow jest rekordzistą problemów wizualnych.
- Orbita królowej! Biega po wszystkich zakątkach ziemi.
- Nerwowy lot Gagarina – problem szachowy Korolkowa.
- Maty K i A.
- Artyści szachowi.
- Artysta początkujący.
- Wybaczamy nadmierne wydatkowanie teorii szachowych.
- Problem – etiuda o motywach geometrycznych.
- Artysta – stworzył naturalne życie, łuki, krzyże, węże
- Koń na planszy tworzy trasy schograficzne.
- Kombinacja 12 ruchowa.
- Białe zrezygnowały, nie mają już czeków.
- Tort na szachownicy.
- Zarządca – wielki pionek.
- Geometria szachowej deski, najważniejsza w końcówkach.
- Aby być w grze w szachy, nie trzeba być silnym!
- Biała kalkulacja wariacji!
- Gdy matematyka dogania geometrię – jest moc!
- Jedyna szansa Diabła!
- Popychanie ramieniem przeciwnika.
- Arytmetyka trójkąta [kwadratu] bermudzkiego króla.
- Opozycja[2] króla odgrywa ważną rolę w końcówkach.
- „Odległości krytyczne Bianchettiego”.
- „Układ współrzędnych Ebersa”.
- Teoria pól! [kluczowe, humoru, niedostępne, słabe, najsłabsze, ważne, obronne, przemiany, odpowiadające, centralne, bandowe, figurowe [pionek skoczkowy], fatalne, …]
- Przebić się przez pole.
- Tabela korespondencji pól!
- Pasujące kwadraty. [schody, ronda, romby, zakręty, koła, trójkąty, przecięcia się linii – motywy geometryczne.
- Rozwiązanie pozycji masz znajdywać automatycznie.
- Wierz, że wejdziesz na samą górę.
- Tabela numeryczna do oceny pozycji.
- Ta sama grywalna konfiguracja pionka.
- Rola tykająca – odrzutowiec.
- Prawicowe tak – widłami w pięciu [zasada pięciu pól].
- Metoda mierzenia majątku!
- Tylko „Gawrony” – błędnie oceniają pozycję.
- Dokładność geometryczna: szwaczka, czynsz, …
- Przeciążenie – nakładanie się obowiązków.
- Wiązadło nie jest przerażające.
- Strona teometryczna.
- Spotkanie się kończy wiecznym szachem.
- Motyw geometryczny – promieniowanie rentgenowskie.
- Ogniwo – decydująca przewaga.
- Obniżony przez kołek.
- Naśladowca jest zmuszony kapitulować.
- Nieporozumienie między figurami.
- Figury wykonują ważne zadania [ochrona króla, tarcza dla figury, odwraca uwagę,]
- Przytłoczenie prowadzi do smutnych konsekwencji.
- Motyw rozpraszania uwagi.
- Postać jest odwrócona od ważnych spraw, gdy przenosi się w niewłaściwe miejsce.
- Podwójny cios.
- Zakrywaj ważne pole strzałą.
- Połączenie trudne, ale jego łaska nie ustępuje.
- Lis – przeciążenie.
- Wykazuj pomysłowość.
- Wieża jest pod dwoma ciosami, ale to można przeżyć.
- Silny matematyk, ale niezbyt mocny szachista – to JA!
- Matematyka wsteczna.
- Tajemnica tajemniczych manewrów.
- Obróć szachownicę [odwrócona tablica].
- Przeciwstawienie.
- W matematyce bierze się wszystko pod uwagę, w szachach nie!
- Symetria w szachach – zasada harmonii w cząsteczkach, kryształach,…ma ogromne znaczenie.
- Symetrie: osiowe, [pionowa, pozioma] centralne, diagonalne, …, idea za pomocą której, ludzie od wieków starają się wyjaśnić porządek, piękno, czy doskonałość.
- Kolory wzajemnie podziwiają się!
- Dzielę właściwą fluktuację.
- Gra jest leniwa, dość osmotyczna
- Gra symetryczna to humoreska.
- Pat oboma kolorami! [s.37]. {obustronny}.
- Ostateczna pozycja.
- Impas, położenie końcowe.
- Symetrycznie zablokowani
- Miniaturowe opracowania na ten sam temat.
- Dowcipy o szachach w trzecim tysiącleciu – jakie będą?
- Zwycięzcą jest ten, co zazwyczaj zaczyna.
- Idea tysiąclecia.
- Na szachownicy dzieją się niezwykłe i nieoczekiwane rzeczy.
- Tajemniczość – krajobraz z dwoma królami to nie wyczerpywalność.
- Surowe piękno.
- Zrozumieć pozycję!
- Szachy – spektrum defektów psychologicznych, [liczne dowcipy, fałszywe i głębokie oszustwa].
- Pola odwrotu są zajęte przez własne wojsko.
- Dla sprytnego konia nie ma nieinwazyjnych fortec.
- Znika decydujący cios.
- Chwytaj armię wojowników.
- Drobne picie jest dziwne.
- Pierwsze potknięcie się.
- Spółdzielnia – wielu młodych nie rozumie tego powiedzenia!
- Król zamurowany własnymi figurami.
- Godna figura.
- Artystyczny kutas.
- Kwartel.
- Doskonałe figury.
- Mniej interesujący niż popiół – makijaż.
- Skoczek kontra pionek – równowaga sił!
- Koń robi zawiłe skoki – aby dogonić wroga.
- Niezwykłe przemiany.
- Kraciasty mikrokosmos.
- Gra z handicapem.
- Figura upośledzona.
- Rozproszenie figur.
- Wieża Leńskiego.
- Nie łam zasad gry.
- Graj ruchy, które nie pozwalają na fałszywe interpretacje.
- Puszkin nic o tym nie mówił.
- Rozszerzaj możliwości imprezy.
[1] Politechniczną, i wielu innych….Zawadzki, Żeberski, Jakubowski.
[2] Ta sama linia [także przekątna] królów i nieparzysta liczba pół między nimi, 1-bliska, 3-5 – daleka, boczna, skośna.