WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Najlepsza studentka!

Dzisiaj, przy ulicy Ślężnej, miałem niesamowitą przyjemność spotkać – po 30 latach – swoją najlepszą studentkę wydziału matematyki. Dziś jest arcymistrzynią. Ja kiedyś u profesora Krupskiego z analizy matematycznej dostałem trzy! Piękne czasy, wystarczało. Potem w moim życiu pojawiła się ONA, z tego samego przedmiotu przygotowałem ją – i zdobyła 5! Z tej okazji cudownego – chwilowego spotkania, książka 12 mistrza świata Anatolija Karpowa, który wtedy był królem na szachowym tronie i wiecznie marzył, aby zagrać z naszym patronem.

1981, Karpow – Gik, „Szachowy kalejdoskop”.

  • Epidemia to czas, gdy zainteresowanie królewską grą szczególnie rośnie.
  • Szachy mają wiele wspólnego z nauką, szczególnie z matematyką! [Lasker, Euwe, Botwinnik, czy z naszego podwórka: Żyła, Babijczuk, Aksiuszyc, [1] – ukończyli uniwersytecką matematykę].
  • Nikt z mądrych nie jest i nie powinien być obojętnym na tę starożytną grę.
  • Muzeum obrazów szachowych.
  • Figury przedstawiają pewną liczbę!
  • Cyfry są zgodne z oczekiwaniami.
  • Aksjomat: szachy to nauka, sztuka, sport!
  • W języku figur szachowych można przedstawić: przysłowia, osiągnięcia naukowe, zjawiska życia codziennego [Pietrow, Ucieczka Napoleona spod Moskwy, przekątna to rzeka Berezyna, pole a1 Moskwa], figury służą do tworzenia koloru [nie biorą udziału w grze], niedopałki są dozwolone, ale to tylko statyści. Każda z postaci, niesie szachowy ładunek!
  • Kompozycje.
  • Dwóch profesorów, miłośników szachów, opracowało słownik wyjaśniający: widzę kota na szachownicy.
  • Koty są takie same, a problemy różne.
  • Żelazna klatka Tamerlana.
  • Wieczory z szachami są mądrzejsze.
  • Schumow jest rekordzistą problemów wizualnych.
  • Orbita królowej! Biega po wszystkich zakątkach ziemi.
  • Nerwowy lot Gagarina – problem szachowy Korolkowa.
  • Maty K i A.
  • Artyści szachowi.
  • Artysta początkujący.
  • Wybaczamy nadmierne wydatkowanie teorii szachowych.
  • Problem – etiuda o motywach geometrycznych.
  • Artysta – stworzył naturalne życie, łuki, krzyże, węże
  • Koń na planszy tworzy trasy schograficzne.
  • Kombinacja 12 ruchowa.
  • Białe zrezygnowały, nie mają już czeków.
  • Tort na szachownicy.
  • Zarządca – wielki pionek.
  • Geometria szachowej deski, najważniejsza w końcówkach.
  • Aby być w grze w szachy, nie trzeba być silnym!
  • Biała kalkulacja wariacji!
  • Gdy matematyka dogania geometrię – jest moc!
  • Jedyna szansa Diabła!
  • Popychanie ramieniem przeciwnika.
  • Arytmetyka trójkąta [kwadratu] bermudzkiego króla.
  • Opozycja[2] króla odgrywa ważną rolę w końcówkach.
  • Odległości krytyczne Bianchettiego”.
  • „Układ współrzędnych Ebersa”.
  • Teoria pól! [kluczowe, humoru, niedostępne, słabe, najsłabsze, ważne, obronne, przemiany, odpowiadające, centralne, bandowe, figurowe [pionek skoczkowy], fatalne, …]
  • Przebić się przez pole.
  • Tabela korespondencji pól!
  • Pasujące kwadraty. [schody, ronda, romby, zakręty, koła, trójkąty, przecięcia się linii – motywy geometryczne.
  • Rozwiązanie pozycji masz znajdywać automatycznie.
  • Wierz, że wejdziesz na samą górę.
  • Tabela numeryczna do oceny pozycji.
  • Ta sama grywalna konfiguracja pionka.
  • Rola tykająca – odrzutowiec.
  • Prawicowe tak – widłami w pięciu [zasada pięciu pól].
  • Metoda mierzenia majątku!
  • Tylko „Gawrony” – błędnie oceniają pozycję.
  • Dokładność geometryczna: szwaczka, czynsz,
  • Przeciążenie – nakładanie się obowiązków.
  • Wiązadło nie jest przerażające.
  • Strona teometryczna.
  • Spotkanie się kończy wiecznym szachem.
  • Motyw geometryczny – promieniowanie rentgenowskie.
  • Ogniwo – decydująca przewaga.
  • Obniżony przez kołek.
  • Naśladowca jest zmuszony kapitulować.
  • Nieporozumienie między figurami.
  • Figury wykonują ważne zadania [ochrona króla, tarcza dla figury, odwraca uwagę,]
  • Przytłoczenie prowadzi do smutnych konsekwencji.
  • Motyw rozpraszania uwagi.
  • Postać jest odwrócona od ważnych spraw, gdy przenosi się w niewłaściwe miejsce.
  • Podwójny cios.
  • Zakrywaj ważne pole strzałą.
  • Połączenie trudne, ale jego łaska nie ustępuje.
  • Lis – przeciążenie.
  • Wykazuj pomysłowość.
  • Wieża jest pod dwoma ciosami, ale to można przeżyć.
  • Silny matematyk, ale niezbyt mocny szachista – to JA!
  • Matematyka wsteczna.
  • Tajemnica tajemniczych manewrów.
  • Obróć szachownicę [odwrócona tablica].
  • Przeciwstawienie.
  • W matematyce bierze się wszystko pod uwagę, w szachach nie!
  • Symetria w szachach – zasada harmonii w cząsteczkach, kryształach,…ma ogromne znaczenie.
  • Symetrie: osiowe, [pionowa, pozioma] centralne, diagonalne, …, idea za pomocą której, ludzie od wieków starają się wyjaśnić porządek, piękno, czy doskonałość.
  • Kolory wzajemnie podziwiają się!
  • Dzielę właściwą fluktuację.
  • Gra jest leniwa, dość osmotyczna
  • Gra symetryczna to humoreska.
  • Pat oboma kolorami! [s.37]. {obustronny}.
  • Ostateczna pozycja.
  • Impas, położenie końcowe.
  • Symetrycznie zablokowani
  • Miniaturowe opracowania na ten sam temat.
  • Dowcipy o szachach w trzecim tysiącleciu – jakie będą?
  • Zwycięzcą jest ten, co zazwyczaj zaczyna.
  • Idea tysiąclecia.
  • Na szachownicy dzieją się niezwykłe i nieoczekiwane rzeczy.
  • Tajemniczość – krajobraz z dwoma królami to nie wyczerpywalność.
  • Surowe piękno.
  • Zrozumieć pozycję!
  • Szachy – spektrum defektów psychologicznych, [liczne dowcipy, fałszywe i głębokie oszustwa].
  • Pola odwrotu są zajęte przez własne wojsko.
  • Dla sprytnego konia nie ma nieinwazyjnych fortec.
  • Znika decydujący cios.
  • Chwytaj armię wojowników.
  • Drobne picie jest dziwne.
  • Pierwsze potknięcie się.
  • Spółdzielnia – wielu młodych nie rozumie tego powiedzenia!
  • Król zamurowany własnymi figurami.
  • Godna figura.
  • Artystyczny kutas.
  • Kwartel.
  • Doskonałe figury.
  • Mniej interesujący niż popiół – makijaż.
  • Skoczek kontra pionek – równowaga sił!
  • Koń robi zawiłe skoki – aby dogonić wroga.
  • Niezwykłe przemiany.
  • Kraciasty mikrokosmos.
  • Gra z handicapem.
  • Figura upośledzona.
  • Rozproszenie figur.
  • Wieża Leńskiego.
  • Nie łam zasad gry.
  • Graj ruchy, które nie pozwalają na fałszywe interpretacje.
  • Puszkin nic o tym nie mówił.
  • Rozszerzaj możliwości imprezy.

[1] Politechniczną, i wielu innych….Zawadzki, Żeberski, Jakubowski.

[2] Ta sama linia [także przekątna] królów i nieparzysta liczba pół między nimi, 1-bliska, 3-5 – daleka, boczna, skośna.