WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Muzyka – pasja wielu ludzi, w szczególności przed świętami.

Harmonia tkwi w liczbach

Muzyka i matematyka – Arbones Javier*Pablo Milrud, przeł. Rączka Katarzyna

Wstęp

  • Muzyka to przyjemność, jakiej dusza ludzka doświadcza przez liczenie, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z liczeniem [Leibniz].
  • Muzyka jest fascynująca w swej różnorodności.
  • Muzyka to powszechny środek wyrazu, pod względem geograficznym jak i kulturowym.
  • Ucz się pojęć muzyki: akord, rezonans, klucze do partytury, zabawy muzyczne, struktura melodii.
  • Delektuj się matematyką!
  • Muzyczna potrawa.
  • Niektóre utwory mają sens, jak rozwiążesz zagadkę matematyczną[?]
  • Niektóre dźwięki mają dysonans!
  • Kluczem do każdego dzieła pozostaje inspiracja i kunszt kompozytora!

Rozdział 1 – przestrzeń, czyli długość i podział struny.

  • Muzyka – po milczeniu- najlepiej wyraża to, nie wyrażalne.
  • Muzyka ma magiczną aurę, i dlatego wykorzystujemy ją, do łączenia się z Bogiem!
  • Muzyka – sztuka pod opieką muz!
  • Pitagorejczycy badali jednocześnie muzykę i arytmetykę.
  • Muzyka sfer – akustyczne wibracje nieuchwytne dla wszystkich!
  • Sztuki mniejsze, Dyscypliny wyższe; trivium – gramatykę, dialektykę, retorykę, oraz quadrivium: arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka.
  • Nauka – sztuki wolne, pozwalają trwać w równowadze z harmonijnym wszechświatem.
  • System muzyczny Pitagorasa.
  • Zmiana długości struny powoduje różne dźwięki.
  • Jelita baranie! I zawieszone na nim ciężarki, kuźnia kowala, który wykuwał miecze! – czyli jak powstały struny.
  • Interwał oktawy – odległość między jednym c a kolejnym, kwinta, kwarta
  • Interwał – różnica między wysokością dwóch dźwięków rejestrowanych przez  słuchacza.
  • Interwały: wielkie, małe, czyste.
  • Pitagoras [582-496 p.n.e]
  • Diapazon [1:2], diapante [2:3], diatessaron [3:4] – interwały: oktawa, kwarta, kwinta.
  • Liczba, harmonia i piękno!
  • Strojenie bezwzględne [pewna, obiektywnie konkretna wysokość].
  • Strojenie względne [w odniesieniu do innych instrumentów].
  • Ludzkie ucho [20 – do 20000 Hz]
  • a1 = 440 [Hz], bo 439 jest liczbą pierwszą.
  • Oscylator kontrolowany przez kryształ pizoelektryczny.
  • Elektroniczny dzielnik częstotliwości.
  • Każda nuta ma swoją częstotliwość.
  • Kategorie muzyczne i liczbowe
  • Długość struny ma porządek liniowy, dźwięki mają charakter wykładniczy.
  • Interwał [wstępujące i zstępujące] = muzyczna odległość między nutami.
  • Aby dotrzeć od c do f [kwartał, ] bo odległość wynosi 4 nuty: c-d-e-f!
  • Stosunek liczbowy ich częstotliwości drgań.
  • Klawiatura fortepianu od 1-7 nut się powtarza, następuje dodawanie liniowe interwałów.
  • Skala Pitagorejska, stosunek interwałowy w oktawie 2:1, w kwincie 3:2.
  • Komat Pitagorejski. [różnicy pomiędzy dźwiękiem fis-ges]
  • Ręka Guidona – do uczenia nut.
  • Wilcza kwinta.
  • Skala diatoniczna.
  • Tonika [dźwięk centralny].
  • Każdy dźwięk ma funkcję, tworząc grę napięć.
  • Wszyscy są szczęśliwi [?]
  • Oktawa doskonała [18/17 nie daje czystych oktaw], Vincenco Galileo x12=2, x=1,05946
  • Cent –  jest logarytmiczną jednostką miary stosowaną do pomiaru interwałów o bardzo małych częstotliwościach z bezwzględną pozycją.
  • Dzwonki harmoniczne – z metalowych rurek można produkować różne rodzaje dzwonków.
  • Współmierność {można dowolne dwie miary porównać za pomocą liczb całkowitych} – liczby wyrażają więc harmonię wszechświata.
  • Liczby wymierne rozwiązują problem ze strojeniem sprzętu grającego.

Rozdział 2

  • Inny wymiar, czas
  • Rytm jest pierwotną i zasadniczą częścią muzyki.
  • Wszystko ewoluuje w czasie.
  • Rytm ciał niebieskich, np. taniec faz księżyca
  • Rytm – następstwo i powtarzanie się!
  • Rytm jest tętnem utworu muzycznego.
  • Rytm to częstotliwość, z jaką wydawane są poszczególne dźwięki.
  • Rytmy warstwowe
  • Od starożytności ludzkość próbowała zachować melodię w sposób graficzny!
  • Frazowanie.
  • Intensywność pieśni.
  • Wysokość dźwięku.
  • Dokładny rytm.
  • Ruch stopy nazywamy „beatem”.
  • Nuty proporcjonalne.
  • Nuta i pauza [1 i 0]
  • Takt – naprzemienna konwencja nut i pauz, trwająca w określonym czasie, aby zrozumieć rytm. Takt trwa od jednej jednostki mocnej do drugiej.  Rodzaje taktów: dwudzielne [metrum proste], trójdzielne [metrum złożone].  Jeśli takty trwają tyle samo – utwór jest regularny [stały].
  • Akcent.
  • Stosowana dzisiaj pięciolinia.
  • Jaśniej, póki żyjesz. {nagrobek, hymn o ulotności życia, Seikilos, 2 w.p.n.e.} Czas odbierze swoją część.
  • 3, liczbę tę kojarzono z doskonałością religijną.
  • Modus, tempus,{miara taktu – dwudzielne (niedoskonałe), trójdzielne(doskonałe[perfecto])} prolatio {minor dwudzielna, major trójdzielna} – rodzaje proporcjonalności.
  • Matematyka tworzy modele, jest to, jedynie próba konceptualizacji rzeczywistości.
  • Partytura oddaje aspekt techniczny dzieła muzycznego, jednak jej interpretacja spoczywa w rękach muzyka! [jego decyzje estetyczne dopełniają utwór i nadają mu głębokie znaczenie]
  • Zrozumieć sekwencję!
  • Kanon – reguły śpiewania.
  • W wypowiedzi muzycznej na przemian występują jednostki mocne i słabe.
  • Strukturę tej wypowiedzi wyznaczają jednostki mocne.
  • Muzyka – sztuka, obserwowana i analizowana przez matematykę.
  • Ruch wsteczny.
  • Inwersja.
  • Prędkość – metronom, muzyczny zegar.

Rozdział 3. Geometria kompozycji

  • Waza nadaje formę pustce, muzyka ciszy!
  • Ja nie jestem matematykiem, tylko geometrą!
  • Natura porządkuje kształty.
  • Nadać materii nowy porządek estetyczny!
  • Muzyka – eteryczna strona sztuki.
  • Pięciolinia – na tej samej linii mają tę samą wysokość [częstotliwość]
  • Odległość muzyczna – interwał tercji
  • Nuty – cała, pół, ćwierć, ósemka, szesnastka, sześćdziesiątka czwórka
  • Wysokość dźwięku – ton
  • Klucz wiolinowy – g, f, e, wstępując: a, h , c
  • Klucz basowy
  • Klucz altowy
  • Skale: durowa, molowa
  • Skale symetryczne.
  • Przekształcenia fali.
  • Alteracje: krzyżyk [podnosi dźwięk], bemol [obniża dźwięk] i kasownik
  • Krzywa melodyczna
  • Prawo domykania, niedomkniętych kształtów
  • Przekształcenia izometryczne, zachowują odległości
  • Proporcjonalna zmiana prędkości utworu.
  • Matematyka formy muzycznej.
  • Proces twórczy – dopracowanie formy [szczegół – ogół], napięcia-odprężenia, krawędzie i fale, niskie i wysokie tony.

Rozdział 4. Fale i bity

  • Muzyka jest arytmetyką dźwięków, jak optyka – geometrią światła.
  • Sekwencja i ukryta głębia utworu.
  • Fizyka dźwięku –
  • Fala – oscylacja stanów ciśnienia.
  • Prędkość – fluktuacja między stanami.
  • Częstotliwość, im większa częstotliwość tym wyższy dźwięk.
  • Natężenie – ilość energii akustycznej, przenoszonej przez falę podłużną w jednostce czasu.
  • Mniejsza amplituda, mniejsze natężenie.
  • Granica bólu ok. 200Pa, 120-140DB.
  • Jednostką miary jest bel.
  • Fale jednowymiarowe [przenoszą impulsy w linii prostej], dwuwymiarowe [rzut kamienia w wodę], trzywymiarowe [czoło fali jest powierzchnią sferyczną].
  • Barwa dźwięku nadaje mu jego osobowość!
  • Wibracja – dźwięk złożony, zestaw fal towarzyszących [mniejsze natężenie i większe częstotliwości] – alikwoty.
  • Alikwoty się porządkuje.
  • Zjawisko alikwotów.
  • Rola alikwotów: parzyste zwiększają natężenie, nieparzyste to barwa nosowa, piątkowe nadają ciepłe brzmienie
  • Dźwięk – ma fazy [przebieg emisji w czasie]: narastanie, opadanie, wybrzmiewanie, wybrzmiewanie końcowe,
  • Na dźwięk składają się czynniki: geometria źródła wydającego dźwięk, komora rezonansowa, materiał z którego jest zrobiony.
  • Superpozycja fal.
  • Chropowatość.
  • Synteza dźwięków.
  • Cechy dźwięku. Wytworzenie, projektowanie,
  • Filtry i procesory dźwięków [operują na alikwotach]
  • Oscylator dźwięku.[dolno, środkowo, górnoprzepustowe] – naśladują instrumenty.
  • Cyfrowa technika dźwiękowa.
  • Analogowe metody przechowywania i odtwarzania dźwięku.
  • Przetworniki [mikrofon, głośnik] dźwięku.
  • Digitalizacja [dyskretyzacja] – modulacja impulsowo-kodowa.
  • Kompresja danych – proces kodowania informacji cyfrowej.
  • Algorytmy stratne i bezstratne.[Zip, Rar, Arj]
  • MIDI – aby sprzęt mógł się komunikować między urządzeniami.

Rozdział 5 Matematyka dla kompozytorów

  • Muzyka atonalna.
  • Dodekafonia.
  • Serie.
  • Reprezentacja numeryczna, kołowa i tablicowa.
  • Serializm integralny.
  • Eksperymenty nad inteligencją muzyczną
  • Mechanizacja.
  • Inspiracja obrazem.
  • Kompozycja algorytmiczna.
  • Muzyka jest formą komunikacji.
  • Muzyka sposób wyrażania tego co wzniosłe.
  • Zawsze jest granica, poza którą wyjaśnienia odwołują  się do mglistych pojęć, duchowość, wrażliwość.
  • Wykraść boski ogień inspiracji! I uczynić go dostępnym dla wszystkich.
  • Dysonans.
  • Pokrewieństwo dźwięków. [wspólne alikwoty]
  • Budowa nuty: główka, laska, chorągiewka.
  • Muzykę dano nam po to, aby wszystko porządkowała, a w szczególności koordynację człowieka i czasu.
  • Źródłem muzyki jest percepcja czasu.
  • Dwa sposoby rozumienia muzyki: modalny [to poezja] i tonalny [to taniec].
  • Charakterystyczna projekcja: do przodu, ku przyszłości – w tonalnym.
  • Czas to wieczność.
  • Czas to teraźniejszość ciągła.