Muzyka – pasja wielu ludzi, w szczególności przed świętami.
Harmonia tkwi w liczbach
Muzyka i matematyka – Arbones Javier*Pablo Milrud, przeł. Rączka Katarzyna
Wstęp
- Muzyka to przyjemność, jakiej dusza ludzka doświadcza przez liczenie, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z liczeniem [Leibniz].
- Muzyka jest fascynująca w swej różnorodności.
- Muzyka to powszechny środek wyrazu, pod względem geograficznym jak i kulturowym.
- Ucz się pojęć muzyki: akord, rezonans, klucze do partytury, zabawy muzyczne, struktura melodii.
- Delektuj się matematyką!
- Muzyczna potrawa.
- Niektóre utwory mają sens, jak rozwiążesz zagadkę matematyczną[?]
- Niektóre dźwięki mają dysonans!
- Kluczem do każdego dzieła pozostaje inspiracja i kunszt kompozytora!
Rozdział 1 – przestrzeń, czyli długość i podział struny.
- Muzyka – po milczeniu- najlepiej wyraża to, nie wyrażalne.
- Muzyka ma magiczną aurę, i dlatego wykorzystujemy ją, do łączenia się z Bogiem!
- Muzyka – sztuka pod opieką muz!
- Pitagorejczycy badali jednocześnie muzykę i arytmetykę.
- Muzyka sfer – akustyczne wibracje nieuchwytne dla wszystkich!
- Sztuki mniejsze, Dyscypliny wyższe; trivium – gramatykę, dialektykę, retorykę, oraz quadrivium: arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka.
- Nauka – sztuki wolne, pozwalają trwać w równowadze z harmonijnym wszechświatem.
- System muzyczny Pitagorasa.
- Zmiana długości struny powoduje różne dźwięki.
- Jelita baranie! I zawieszone na nim ciężarki, kuźnia kowala, który wykuwał miecze! – czyli jak powstały struny.
- Interwał oktawy – odległość między jednym c a kolejnym, kwinta, kwarta
- Interwał – różnica między wysokością dwóch dźwięków rejestrowanych przez słuchacza.
- Interwały: wielkie, małe, czyste.
- Pitagoras [582-496 p.n.e]
- Diapazon [1:2], diapante [2:3], diatessaron [3:4] – interwały: oktawa, kwarta, kwinta.
- Liczba, harmonia i piękno!
- Strojenie bezwzględne [pewna, obiektywnie konkretna wysokość].
- Strojenie względne [w odniesieniu do innych instrumentów].
- Ludzkie ucho [20 – do 20000 Hz]
- a1 = 440 [Hz], bo 439 jest liczbą pierwszą.
- Oscylator kontrolowany przez kryształ pizoelektryczny.
- Elektroniczny dzielnik częstotliwości.
- Każda nuta ma swoją częstotliwość.
- Kategorie muzyczne i liczbowe
- Długość struny ma porządek liniowy, dźwięki mają charakter wykładniczy.
- Interwał [wstępujące i zstępujące] = muzyczna odległość między nutami.
- Aby dotrzeć od c do f [kwartał, ] bo odległość wynosi 4 nuty: c-d-e-f!
- Stosunek liczbowy ich częstotliwości drgań.
- Klawiatura fortepianu od 1-7 nut się powtarza, następuje dodawanie liniowe interwałów.
- Skala Pitagorejska, stosunek interwałowy w oktawie 2:1, w kwincie 3:2.
- Komat Pitagorejski. [różnicy pomiędzy dźwiękiem fis-ges]
- Ręka Guidona – do uczenia nut.
- Wilcza kwinta.
- Skala diatoniczna.
- Tonika [dźwięk centralny].
- Każdy dźwięk ma funkcję, tworząc grę napięć.
- Wszyscy są szczęśliwi [?]
- Oktawa doskonała [18/17 nie daje czystych oktaw], Vincenco Galileo x12=2, x=1,05946
- Cent – jest logarytmiczną jednostką miary stosowaną do pomiaru interwałów o bardzo małych częstotliwościach z bezwzględną pozycją.
- Dzwonki harmoniczne – z metalowych rurek można produkować różne rodzaje dzwonków.
- Współmierność {można dowolne dwie miary porównać za pomocą liczb całkowitych} – liczby wyrażają więc harmonię wszechświata.
- Liczby wymierne rozwiązują problem ze strojeniem sprzętu grającego.
Rozdział 2
- Inny wymiar, czas
- Rytm jest pierwotną i zasadniczą częścią muzyki.
- Wszystko ewoluuje w czasie.
- Rytm ciał niebieskich, np. taniec faz księżyca
- Rytm – następstwo i powtarzanie się!
- Rytm jest tętnem utworu muzycznego.
- Rytm to częstotliwość, z jaką wydawane są poszczególne dźwięki.
- Rytmy warstwowe
- Od starożytności ludzkość próbowała zachować melodię w sposób graficzny!
- Frazowanie.
- Intensywność pieśni.
- Wysokość dźwięku.
- Dokładny rytm.
- Ruch stopy nazywamy „beatem”.
- Nuty proporcjonalne.
- Nuta i pauza [1 i 0]
- Takt – naprzemienna konwencja nut i pauz, trwająca w określonym czasie, aby zrozumieć rytm. Takt trwa od jednej jednostki mocnej do drugiej. Rodzaje taktów: dwudzielne [metrum proste], trójdzielne [metrum złożone]. Jeśli takty trwają tyle samo – utwór jest regularny [stały].
- Akcent.
- Stosowana dzisiaj pięciolinia.
- Jaśniej, póki żyjesz. {nagrobek, hymn o ulotności życia, Seikilos, 2 w.p.n.e.} Czas odbierze swoją część.
- 3, liczbę tę kojarzono z doskonałością religijną.
- Modus, tempus,{miara taktu – dwudzielne (niedoskonałe), trójdzielne(doskonałe[perfecto])} prolatio {minor dwudzielna, major trójdzielna} – rodzaje proporcjonalności.
- Matematyka tworzy modele, jest to, jedynie próba konceptualizacji rzeczywistości.
- Partytura oddaje aspekt techniczny dzieła muzycznego, jednak jej interpretacja spoczywa w rękach muzyka! [jego decyzje estetyczne dopełniają utwór i nadają mu głębokie znaczenie]
- Zrozumieć sekwencję!
- Kanon – reguły śpiewania.
- W wypowiedzi muzycznej na przemian występują jednostki mocne i słabe.
- Strukturę tej wypowiedzi wyznaczają jednostki mocne.
- Muzyka – sztuka, obserwowana i analizowana przez matematykę.
- Ruch wsteczny.
- Inwersja.
- Prędkość – metronom, muzyczny zegar.
Rozdział 3. Geometria kompozycji
- Waza nadaje formę pustce, muzyka ciszy!
- Ja nie jestem matematykiem, tylko geometrą!
- Natura porządkuje kształty.
- Nadać materii nowy porządek estetyczny!
- Muzyka – eteryczna strona sztuki.
- Pięciolinia – na tej samej linii mają tę samą wysokość [częstotliwość]
- Odległość muzyczna – interwał tercji
- Nuty – cała, pół, ćwierć, ósemka, szesnastka, sześćdziesiątka czwórka
- Wysokość dźwięku – ton
- Klucz wiolinowy – g, f, e, wstępując: a, h , c
- Klucz basowy
- Klucz altowy
- Skale: durowa, molowa
- Skale symetryczne.
- Przekształcenia fali.
- Alteracje: krzyżyk [podnosi dźwięk], bemol [obniża dźwięk] i kasownik
- Krzywa melodyczna
- Prawo domykania, niedomkniętych kształtów
- Przekształcenia izometryczne, zachowują odległości
- Proporcjonalna zmiana prędkości utworu.
- Matematyka formy muzycznej.
- Proces twórczy – dopracowanie formy [szczegół – ogół], napięcia-odprężenia, krawędzie i fale, niskie i wysokie tony.
Rozdział 4. Fale i bity
- Muzyka jest arytmetyką dźwięków, jak optyka – geometrią światła.
- Sekwencja i ukryta głębia utworu.
- Fizyka dźwięku –
- Fala – oscylacja stanów ciśnienia.
- Prędkość – fluktuacja między stanami.
- Częstotliwość, im większa częstotliwość tym wyższy dźwięk.
- Natężenie – ilość energii akustycznej, przenoszonej przez falę podłużną w jednostce czasu.
- Mniejsza amplituda, mniejsze natężenie.
- Granica bólu ok. 200Pa, 120-140DB.
- Jednostką miary jest bel.
- Fale jednowymiarowe [przenoszą impulsy w linii prostej], dwuwymiarowe [rzut kamienia w wodę], trzywymiarowe [czoło fali jest powierzchnią sferyczną].
- Barwa dźwięku nadaje mu jego osobowość!
- Wibracja – dźwięk złożony, zestaw fal towarzyszących [mniejsze natężenie i większe częstotliwości] – alikwoty.
- Alikwoty się porządkuje.
- Zjawisko alikwotów.
- Rola alikwotów: parzyste zwiększają natężenie, nieparzyste to barwa nosowa, piątkowe nadają ciepłe brzmienie
- Dźwięk – ma fazy [przebieg emisji w czasie]: narastanie, opadanie, wybrzmiewanie, wybrzmiewanie końcowe,
- Na dźwięk składają się czynniki: geometria źródła wydającego dźwięk, komora rezonansowa, materiał z którego jest zrobiony.
- Superpozycja fal.
- Chropowatość.
- Synteza dźwięków.
- Cechy dźwięku. Wytworzenie, projektowanie,
- Filtry i procesory dźwięków [operują na alikwotach]
- Oscylator dźwięku.[dolno, środkowo, górnoprzepustowe] – naśladują instrumenty.
- Cyfrowa technika dźwiękowa.
- Analogowe metody przechowywania i odtwarzania dźwięku.
- Przetworniki [mikrofon, głośnik] dźwięku.
- Digitalizacja [dyskretyzacja] – modulacja impulsowo-kodowa.
- Kompresja danych – proces kodowania informacji cyfrowej.
- Algorytmy stratne i bezstratne.[Zip, Rar, Arj]
- MIDI – aby sprzęt mógł się komunikować między urządzeniami.
Rozdział 5 Matematyka dla kompozytorów
- Muzyka atonalna.
- Dodekafonia.
- Serie.
- Reprezentacja numeryczna, kołowa i tablicowa.
- Serializm integralny.
- Eksperymenty nad inteligencją muzyczną
- Mechanizacja.
- Inspiracja obrazem.
- Kompozycja algorytmiczna.
- Muzyka jest formą komunikacji.
- Muzyka sposób wyrażania tego co wzniosłe.
- Zawsze jest granica, poza którą wyjaśnienia odwołują się do mglistych pojęć, duchowość, wrażliwość.
- Wykraść boski ogień inspiracji! I uczynić go dostępnym dla wszystkich.
- Dysonans.
- Pokrewieństwo dźwięków. [wspólne alikwoty]
- Budowa nuty: główka, laska, chorągiewka.
- Muzykę dano nam po to, aby wszystko porządkowała, a w szczególności koordynację człowieka i czasu.
- Źródłem muzyki jest percepcja czasu.
- Dwa sposoby rozumienia muzyki: modalny [to poezja] i tonalny [to taniec].
- Charakterystyczna projekcja: do przodu, ku przyszłości – w tonalnym.
- Czas to wieczność.
- Czas to teraźniejszość ciągła.