Maturzystom 2024!
Iliada – Homera
Księga 1. 9 rok wojny. Nieliczni Trojanie świetnie się bronią przed znaczną armią Greków.. Achillesowi Agamemnon zabrał czarnooką brankę. Achilles [syn Peleusa] skarży się matce nad brzegiem morza. Matka na Olimpie u Zeusa. Rozmowa Bogów na Olimpie – komu pomagamy w wojnie trojańskiej? Zeus, Hera, Hefajstos.
- Snów tłumacz wierny — wszakże sny pochodzą od Boga. 3.
- Wieszcz — wróżbita, czytający znaki dane od greckich bogów.
- Prowadzą do zguby, obrażone niedopełnione śluby.
- Testor – zna, co jest, co było, zna nawet, co będzie.
- Błądzić nie może, kto Boga słucha! 6.
- Starca głos niech w młodszych baczność wzbudzi.
- Daj cześć synowi memu, gdyś wiek dał niedługi! 10
- Tetyda — jedna z Nereid (boginek morskich), matka Achillesa.
- Jednak ci niedostępne moje myśli tajne. Nienawiść tylko męża odnosisz w korzyści,
- Sen zsyła, na zmordowanych troskami.
Księga 2. Zeus zsyła sen Aganemnonowi. Grecy wyruszają do powrotu. Odyseusz po namowach Hery nie wyraża na to zgody. Przedstawienie armii i wodzów greckich [Ajaks, Nestor, Odys, Menelaos, Ares…]. Opisanie wojsk trojańskich. [Hektor i Eneasz, Parys, Antenor, …]
- Odyseuszu, którego w przemysł [spryt] płodna głowa.
- Niedobry jest rząd wielu, niech więc jeden rządzi.
- Niebezpiecznie miotać obelgi na króla.
- Smutno wracać, kiedyśmy nic nie dokazali. 18
- Już nas do dzieł rycerskich piękna chęć nie pali.
- Nie mogą nas do celu doprowadzić kłótnie. [Jakub Kondratowicz 2023]
- Podalir i Machaon, Eskulapa syny, Lekarze zręczni ludzkie uśmierzać boleści. Za nimi przypłynęło okrętów trzydzieści.
[itd.]
- Chwała synów ze sławy ojca świetnie wzrasta,
- Amfimak, jakby dziewka, szedł okryty złotem; Głupi, to go nie zbawi przed śmiertelnym grotem; Legnie w rzece z Achilla silnego pocisku, A zwycięzca zabierze jego złoto w zysku.
Księga 3. Przyczyna wojny trojańskiej, rozmowa Hektora z Parysem. Pojedynek – Parysa i Menelaosa o Helenę i zakończenie wojny. Ucieczka Parysa, zranienie Menelaosa z łuku.
- Podły nikczemniku, zręczny tylko do niewiast.
- Nie masz w sercu męstwa, nie masz w duszy cnoty. A więc tak nikczemnymi obdarzon przymioty.
- Śmiałeś śliczną dziewkę oderwać od związków weselnych? Wykraść niewiastę, krewną bohaterów dzielnych?
- Parys — syn Priama i Hekabe, królewicz trojański; porwał Helenę, żonę władcy Myken Menelaosa, co było bezpośrednim powodem rozpoczęcia wojny trojańskiej.
- Wielkie serce wszystkie trudności odpiera.
- Mocny w tobie umysł i niczym nie zgięty.
- Zwykle w swoich myślach wahają się młodzi.
- Wszystkie jego wyrazy ściśle rzeczy strzegły.
- Wino w kozim worze mieli, rozkoszny owoc ziemi, co umysł weseli.
- Wielki i straszny Boże! Słońce! Świata oko, przed którego obliczem nic nie jest tajemne.
Księga 4. Rozmowa Ateny [sprzyja Trojanom] i Hery [sprzyja Grekom]. Machaon, syn Asklepiosa, opatruje rannego Menelaosa, po strzale Pandara. Bitwa.
- nektar [ambrozja]— napój bogów, zapewniający im nieśmiertelność.
- Nasyć twoją nienawiść! Niechaj od tej pory obojga nas nie różnią więcej przykre spory.
- I z ofiar krew rozlana próżno nie zostanie. Jeśli Pan nieba teraz nie karze tej zdrady, to w przyszłości da pomsty okropne przykłady.
- Jak dusza w tobie nie złamana.
- Lecz cię starość nachyla, która wszystkich gniecie.
- Wszystkim ludziom niebo daje razem dary: wtedym byłem młody, silny, dziś jestem słaby i stary.
- Zajadłą nienawiść w serca ludu wlewa.
Księga 5. Bitwa, nie walcz z nieśmiertelnymi bogami, Grek Diomed pokonuje Trojana Pandara włócznią w twarz, Hektor zabija Aresa.
- Atena bogini sprawiedliwej wojny?
- Inny jest pokarm ludzi, inny władców nieba.
- Inny ród bogów, górne dzierżących siedlisko, Inny ludzi, po ziemi wlekących się nisko.
- Ares, którego sercem zapalczywość włada, nie mógł dłużej spokojnie na miejscu pozostać.
- Ojciec miał umysł wielki, chociaż w ciele małym.
Księga 6. Legenda o wnuku Syzyfa Bellafroncie, żywcem zdjęta z Iliady.
- Adrast — wojownik trojański (pojawiający się w dalszych partiach tekstu bohater o tym samym imieniu to król Sikionu) – w niewoli u Menelaosa, dostanie od bogatego ojca duży okup. Nie pozwolił na to Agamemnon – zabijając go dzidą w pierś.
- Dało mu niebo zacną duszę w pięknym ciele.
- «Nie przynoś, matko, wina! Moc tego napoju – rzekł Hektor — mogłaby mnie osłabić w boju.
- Hektor (mit. gr.) — brat Parysa, mąż Andromachy, syn Priama i Hekabe, najdzielniejszy wojownik trojański. Skamander — od rzeki Skamander, naturalnej linii obrony dla Troi. Takim obrońcą miał też zostać syn Hektora
- Teby — miasto w Myzji.
- Nie może się serce moje upośledzać.
- Pergamon to historyczna kraina w Azji Mniejszej, gdzie znajdowała się Troja.
KSIĘGA 7. Hektor wyzywa na bitwę – los wybrał Ajasa. Rozstali się jak przyjaciele, zamieniając się pasami i mieczami, noc ich rozdzieliła.
- Bóg srebrnego łuku (mit. gr.) — Apollo, bóg słońca.
- Wiem, że od woli BOGA zwycięstwo zależy.
KSIĘGA 8. Zeus zabrania się mieszać bogom w dalszej walce. Ranny Nestor od Parysa strzały.
- Dziesięć lat ran nie zgładzi, które piorun zada.
- Hery zapalczywość nie tak mi jest dziwna, no ona zawsze moim zamysłom przeciwna.
- Iryda a. Iris — (mit. gr.) bogini tęczy, posłanka bogów.
- Zuchwałość żadnych nie znasz granic
- Przyjemna noc i trzykroć była pożądana.
- Niech klęska ich narodom za naukę stoi.
- Gwiazd grono pięknie przy księżycu błyszczy, gdy wiatr tak przyjemnego widoku nie niszczy.
KSIĘGA 9. Agamemnon zrozpaczony chce wracać, beoccy wodzowie się nie zgadzają, Odyseusz z wizytą ucztują u Patrokla i Achillesa, przekupują Achilla darami,
- Obraziłeś rycerza, którego czczą bogi
- Branka Achillesa, Bryzejda — niewolnica z Lesbos, pojmana na wojnie.
- Gdy Bogu należyte oddali ofiary, sami do dna z winem spełnili puchary.
- Boga, co swym berłem świat ogarnia cały.
- W równej mam nienawiści obłudnika, w którym chytrze odbiega serce od języka.
- Nie ma ceny męstwo,
- Nigdy wy pracy waszej nie ujrzycie końca.
- Sztuki mówienia, z której tyle sławy.
- Nie przychodź dla Atryda jęczeć tu i szlochać, nieprzyjaciela mego ty nie możesz kochać.
- Nie ma w gniewie miary.
- Bo niewiele wart rycerz, którego głód ciśnie!
KSIĘGA 10. Szpiega wysłać nocą do Troi, z Troi do Greków, Zabijają Trojana, w jego zbroi wchodzą do troi i zabijają przednie straże.
- Duszy, która ma moc.
- Odyseusz, co pracy unikać nie umie.
- Tak Dolona przeciąwszy do swoich cofnięcie, Odyseusz i Diomed ścigają zawzięcie.
- Jeśliś szczery, przeciwko prawdzie nic nie zgrzeszysz.
KSIĘGA 11. Kolejny ciężki dzień walk, rana Agamemnona, Odysa, Ajasa – Hektor zwycięzcą, Patrokles współczuł Grekom.
- Jak tęcza w obłokach, znak pamiętny dla ludzi, na niebie wyryty.
- Leci strzała Parysa i celu swojego nie mija.
- Najmilsza zabawa uwodzić kobiety.
- Jeśli ucieknę, ciężką sławie zadam ranę.
- Mąż zaś wielkiego serca nigdy się nie boi, czy zwalczy, czy go zwalczą, na miejscu zawsze stoi.
KSIĘGA 12. Patroklos opatruje rannego Eurypila. Rowy ogromne Grecy wykopali, i mur zbudowali przeciwko trojańskim koniom. Orzeł w locie upolował węża. Trojanie przełamali wały.
- Coraz więcej się w rzezi zażerają strony.
- Prawy obywatel na radzie, na wojnie więcej zważa na prawdę niż na twoją władzę.
- Jedna prawdziwa wieszczba: bić się za ojczyznę.
- Na ucztach zawsze pierwsze miejsce nasze.
- Starość nas nie nachyli, śmierć nas nie dogoni.
- Złączone siły wszystkie zwyciężą zawady.
- Jak skrzętna robotnica, co z kądzieli żyje, póty na ścisłej wadze szalę trzyma z wełną, aż w obu wagach równość obaczy zupełną, aby kochane dzieci czym pożywić miała.
KSIĘGA 13. Posejdon pomaga Grekom.
- I naród Hippomolgów, którzy mleko piją, najsprawiedliwsi z ludzi, i najdłużej żyją.
- Dzień smutny, jeśli opuści nas męstwo.
- Serce bojaźliwe od boju unika, nie pójdę ja zagrzewać próżno nikczemnika.
- W męstwie jest nasza nadzieja.
- Razi ludzi okropną światłością i trzaskiem.
- Sprzeczne wichry groźnym warczą szumem.
- Wyższa nad rówieśnice wszystkie przez swe wdzięki, przez rozum i przedziwne prace biegłej ręki.
- Eneasz (mit. gr.) — obrońca Troi, wziął udział w wojnie sprowokowany przez Achillesa. Ulubieniec bogów, po zburzeniu miasta wyruszył na wędrówkę ze swoim synem Askaniuszem; według legend założył dynastię Julijską, z której wywodzili się najznamienitsi obywatele rzymscy. Bohater Eneidy Wergiliusza, wzorowanej na Odysei Homera.
- Inszemu wielki nieba władca mądrość nada, zna pierwszy jej szacunek ten, co ją posiada.
- W kształcie twe zalety, a cała na tym zręczność — uwodzić kobiety.
- Nikt nad swoje siły nie może nic czynić.
- Ręką Achajów miasto wasze zginie I w wiecznej zagrzebane zostanie ruinie.
KSIĘGA 14. Rzeź, walka uporczywa, Hera usypia Zeusa. Ajas rani kamieniem Hektora
- Odyseusz — ulubieniec bogów, awanturnik, mężny, a przede wszystkim sprytny wojownik, król Itaki, mąż Penelopy. Bohater Odysei, która opisuje jego dziesięcioletnią podróż powrotną spod Troi.
- Podły królu, bodajbyś podłym ludem władał.
- Niezmienne hasło: śmierć albo zwycięstwo.
- W piersiach waszych gniewu nie rozżarzy, że młody tam śmie mówić, gdzie zamilkli starzy.
- Trwa walka uporczywa, wrzask niezmierny wszczęty.
KSIĘGA !5. Przebudzenie Zeusa ze snu, pomoc Trojanom,
- Hades wziął czarne cienie, ja morze dostałem, Zeus objął w swej części niebo i obłoki.
- Nigdy się wielkie serce uporem nie rządzi.
- Mszczą się Jędze za prawa zgwałcone starszeństwa.
- Jędze (mit. gr.) — Erynie, boginie zemsty.
- Niech wie, że będzie w wiecznej u nas nienawiści.
- egida (mit. gr.) — tarcza Zeusa, zrobiona ze skóry kozy Almatei, która się nim opiekowała w dzieciństwie.
- Mimo twej rany dłużej nie mogę być z tobą, Wkrótce się Grek ostatnią okryje żałobą. Patrokles u namiocie u Eurypila.
- Gdy Hektor nam panem zostanie, my możemy piechotą przejść po oceanie?
- W gorących sercach nową wzniecił żądzę sławy.
- Obie, równo zajadłe, strony walczą z bliska.
KSIĘGA !6. Rozmowa Achillesa z Patroklem, zezwolenie na walkę, Hektor zabija Ajasa. Modlitwa Achillesa. Posłanie Patrokla do boju, aby nie dopuścić do pożaru łodzi Greków.
- Co za hańba! Równego śmiał pokrzywdzić równy, i użyć władzy swojej na gwałtu narzędzie!
- Przeszłe zostawmy rzeczy w niepamięci, nie przystoi mi w wiecznej uprzeć się niechęci, przeszłe zostawmy rzeczy w niepamięci, nie przystoi mi w wiecznej uprzeć się niechęci.
- Patrokl i Automedon [woźnica Achillesa] , dwa stawają wodze.
- Kiedy, z pogardą bogów, na świętym urzędzie Krzywe czynią wyroki niegodziwe sędzie.
- Przełamawszy je, z szumem pędzą w morze wody, niszcząc domy i drogie pracy ludzkiej płody.
- Patrokles zabija Tramezona, Sarpedona.
- Mnóstwo bohaterów z obu stron poległo.
- Śmierć, siostra Snu.
- Patrokl i Hektor, wielki bój zaczęli toczyć. Śmierć Patrokla.
KSIĘGA 17. Walka, rzeź,… o ciało Patrokla. Hektor zabrał zbroję, ciało zabrali Grecy.
- Głupi dopiero widzi nieszczęście po szkodzie. s.156
- Od miecza Menelaja poległ Euforb, ten co z tyłu zranił Patrokla, a dobił rannego Hektor.
- Jak upornie ludziom naprzykrza się mucha.
KSIĘGA 18. Achilles dowiaduje się o śmierci przyjaciela. Hefajstos robi nową zbroję dla Achlla.
- Ukochał jako duszę moją.
- Ares słusznie powłada: kto chce z konia zwalić drugiego, sam częstokroć pada.
- I umysł, najcudniejsze dzieła robić zdolny.
- Kto słuszność najlepszymi wykaże dowody.
- Szczekają z bliska, lecz ugryźć nie śmieją.
- Uczone stopy kręcą szybkie kołowroty.
KSIĘGA 19. Achilles chce szybko zemsty, Odys jego zapał rozumem poskramia.
- Tetyda — boginka morska, matka Achillesa, przynosi mu nową zbroję.
- Zmarły leży, z boga wyroku on zginął.
- Grek w momencie, gardząc pragnieniem i głodem, upartą prowadził walkę z zdradzieckim narodem. S. 178
- Słodka uczta, gdy zmyjemy we krwi krzywdy nasze.
- Grecy czcią pamięć zmarłych postem [Odys]
- Nam potrzeba się w stałość uzbroić.
- Dobroć zawsze będzie zajmować mą duszę. s.179
- Nie chybi to, co stoi w smutnej losu księdze.
KSIĘGA 20. Bitwa z Achillesem na czele. Zabija On dużo słynnych Trojan.
- Chejron a. Chiron (mit. gr.) — najmądrzejszy z centaurów, wychowawca wielu herosów, m. in. Achillesa.
- Wynalazca kunsztów, Hermejas.
- Krwawa Niezgoda wściekły zapał w sercach budzi. s.181
- Niezgoda a. Eris (mit. gr.) — bogini chaosu, nieporządku i niezgody, siostra Aresa, boga wojny.
- Bezrozumny, kto szkody przewidzieć nie umie.
- Słownych przekazów drobna obawia się dziatwa.
- Na obelgę — obelgą odpowiedź jest łatwa.
- Po co kłótnie? Rzemiosło bohaterów inne.
- Niewinny ma za winnych ginąć. s.188
- Popęd — siła i prędkość.
KSIĘGA 21.
- Skróć próżne słowa!.
- Przy boskiej sile słabe bohaterów siły.
- Igrające po głębiach ryby ledwie żyją, omdlewają od ciepła i na dnie się kryją.
- Kiedy masz podłe serce, bądźże skromny w gębie.
- Nadśmiertelną postać.
KSIĘGA 22. Pogoń wokół murów. Śmierć Hektora.
- Bóstwo – człowieka zemsty się nie lęka
- — Grecy wierzyli, że umierający człowiek ma dar jasnowidzenia. Hektor przepowiada przyszłość Achillesa.
- Rozpacz Trojan po śmierci bohatera.
KSIĘGA 23. Zawody zaprzęgów. Zawody w zapasach. Zawody biegowe. Rzut dyskiem. Łucznicze, oszczep,
- Płacz obciąża oczy, smutek sępi czoła
- Wspaniała czeka pogrzebna biesiada.
- Podług zwyczaju oddajmy cześć idącemu do ciemnego kraju.
- Spalony, już nie przyjdę z ciemnego siedliska.
- Ognie wszystko niszczą.
- Ostatnią posługą swą miłość oznacza.
- Nie oszczędzając w tym obrządku wina.
- Bądź więc, synu, ostrożny, ażebyś ocalał.
- Źle czyni, kto za wcześnie gada.
- Nie chcę ja nigdy celem być rozmów złorzecznych.
- Młodości muszą towarzyszyć błędy.
- Oddałeś należyty zaszczyt siwej głowie. Niechaj ci ten uczynek nagrodzą bogowie.
- Walczą Grecy o nowe zapłaty.
KSIĘGA 24. Priam u Achillesa, błaga o zwłoki syna Hektora. Przerwa na pogrzeb.
- Sen, co wszystkie rzeczy żyjące zwycięża.
- Dobrze jest podnieść ręce do Boga z pokorą.
- Niemłody, niewiele może ufać dłoni.
- Hellespont — cieśnina między Azją Mniejszą a Półwyspem Bałkańskim, miejsce ważne dla handlu, będącego źródłem bogactwa miast położonych nad jej brzegami. Jednym z nich była Troja.
- Nie tknęły się go ptaki, ni bestie ziemne.
- Przed zemstą prawa w obce krainy ucieka.
- Nie ma, kto by złe odparł.
- Bóg na przemian smuci, na przemian pociesza.
- Helena — najpiękniejsza kobieta na ziemi, żona Menelaosa, króla Sparty, porwana przez Parysa, którego wspomagała Afrodyta, wdzięczna za werdykt uznający ją za najpiękniejszą boginię; stało się to przyczyną wojny trojańskiej.