Do perfekcji tylko można dojść z matematyką!
Wyobraźnia matematyczna, Miguel Alberti
Jak działa niezwykły umysł.
Wstęp
- Zwyczajowo matematycy przestrzegają niepisanej umowy, by ich pomyłki, błędne intuicje nie były rozpowszechniane.
- Doświadczony szachista buduje strategie, które debiutantowi wydają się niewiarygodne.
- Kiedy gramy w szachy tworzymy.
- Liczba i słowo są największymi odkryciami człowieka.
- Inteligencja wystarcza do tego, aby posługiwać się zasadami logiki.
- Aktywność i rozwój matematyczny są kwestią intuicji, analogii, dowodów.
- Rozumienie matematyki polega na posługiwaniu się nią.
- Matematyka to brama otwierająca nową drogę do zadawania pytań.
- W matematyce każdy może być twórcą.
- Inspiruj się zagadnieniami z życia codziennego.
- Trauma, rodzi wielkie kryzysy.
- Wprowadzamy zmiany pojęciowe.
Rozdział 1
- Filary twórczości matematycznej, ścisłość, dokładność, obraz w czerni i bieli,
- Skończone – otwarte – poprawne – dobre.
- Aksjomat – twierdzenie – dowód – wniosek – ćwiczenie.
- Z zasadniczych, pewnych i poprawnych praw, dedukuje się inne.
- Wynik nie przychodzi przez przypadek.
- Matematyka traktuje o figurach doskonałych.
- Wszystko co matematyczne jest logiczne.
- W matematyce przedstawia się tylko świeckie wyniki
- Wygładzone wyniki.
- Stan doskonałej równowagi i bez żadnej skazy.
- Logika nie poddaje się życzeniom własnej intuicji.
- Ogień logiki zasila kuchnię matematyczną.
- Logika generuje nieskończoną ilość twierdzeń.
- Pragnienie wiedzy, rzucone wyzwanie, albo kreatywność.
- Logika nie eliminuje czynnika twórczego z matematyki.
- Eksperymentowanie, poszukiwanie analogii, i intuicji – z tych rzeczy logika wytycza autostrady, którymi przemieszcza się kto chce!
- Wybór odpowiedniego działania.
- Olśnienie jest owocem ciężkiej i ciągłej pracy.
- Wybór dobrych możliwości – to kreacja matematyczna.
- Nieskazitelne logicznie rozumowania.
- Matematyka – wytwór kultury, konstrukt umysłu ludzkiego.
- Odmienne kultury tworzą różne matematyki.
- Nauka i edukacja idą razem/ nie w systemie.
- Matematyka powstała na długo przed kulturą.
- Geometrie: euklidesowe [Tales, Pitagoras, Hiparch, Snellius, Carnot]; różniczkowe [Newtona], rzutowe [Monge’a]; sferyczne [Riemana, Banacha], hiperboliczne [Łobaczewskiego], fraktalne [Mandelbrota]
- Rozwiązywane metodami: elementów skończonych, rekurencyjnie, z technologią,
- ARCHIMEDES Z Syrakuz 287-212 PNC, dźwignie, prawo hydrostatyki, pola koła i objętości figur obrotowych, metoda wyczerpywania, trysekcja kąta, odcinek paraboli, jego popiersie jest wygrawerowane na medalu Fieldsa
- Fundamentem matematyki jest logika
- Nie potrafię dodawać bez błędów [Poincare]
- Tworzenie to wybór bardzo nielicznych użytecznych kombinacji spośród wielości nieużytecznych.
- Świadomy pomysł, którego siłą jest analogia.
- Nagłe olśnienie [świadomość połączenia między pomysłami] – przychodzi po długim okresie intensywnej pracy [świadomej i nieświadomej].
- Moment przenikliwego postrzegania, polega na łączeniu rzeczy pozornie odmiennych.
- Matematyka nadaje odmienne nazwy tym samym rzeczom [?]
- Myśl analogiami, odłóż logikę na bok.
- Zobacz czynniki aktywujące!
- Sprecyzuj akt twórczy, który prowadzi do wartościowych i oryginalnych pomysłów.
- 4 fazy aktu twórczego: przygotowanie {przygotowujemy problem, zbieramy dane, porównujemy różne wyjścia, relacje}, inkubacja {powstają nieprzewidzialne skojarzenia}, iluminacja {wybucha w sposób pozornie spontaniczny, boskie natchnienie, zapala się światło, które oświetla genialny pomysł, moment ekstazy, musi przejść przez sito, zanim zostanie zaakceptowana, pracuj wystarczająco dobrze, aby dać podstawy do olśnienia}, weryfikacja {elastyczność umysłowa, nowość, brak konwencjonalności, wytrwałość}.
- Działania twórcze są tak zróżnicowane, że można je uznać za niewyczerpane.
- Oryginalność i pomysłowość podlega kryteriom historycznymi i nigdy nie mają charakteru absolutnego.
- Znaczenie słów zmienia się zależnie od czasu i kultury!
- Twórca nie przestaje myśleć.
- Śledzimy szereg odmiennych ujęć jednocześnie, z różnych dziedzin.
- Zdolność tworzenia nowych definicji ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia rzeczy, i w ogóle dla pojmowania.
- Czynnik rozumienia w przypadku matematyki może okazać się zasadniczy.
- „teraz widzę” – „już rozumiem” – „to działa”.
- Heurystyka – magiel matematycznego tworzenia.
- Praktyka czyni mistrza, doskonaląc umiejętności, można rozwinąć zdolność dostrzegania właściwych relacji.
- Próbuj inne sposoby – eksperyment.
- Nie wybieram użytecznych ścieżek.
- Matematyka ma dwie twarze: ścisła i systematyczna nauka dedukcyjna oraz indukcyjna nauka eksperymentalna.
- Zadanie matematyczne to: zrozumieć problem, stworzyć plan rozwiązania, wykonać plan, sprawdzić wykonane zadanie.
- Wysiłek do tworzenia nowej matematyki.
- Nie ma zrozumienia świata bez matematyki!
- Moment objawienia charakteryzuje: nagłe olśnienie, a to zachodzi spontanicznie, i bez świadomości.
- Zapładniaj umysł, niech powstanie nowe stworzenie.
- Fazy tworzenia: obserwacja [zależy od tego, kto ją przeprowadza!], poprawny zapis tego, co zostało zaobserwowane, pomysł, hipoteza, ; Intuicyjne postrzeganie wzorca, eksperymentowanie dowód, wyjaśnienie, trzeba powtarzalności, kontroli; uogólnienie, analogia [pomaga zrozumieć zjawisko],
- LOGIKA NIE TWORZY, ALE WYMAGA!
- Podstawą logiki jest sposób myślenia istot ludzkich.
- Formaliści – redukują matematykę do symboli rządzonych wskazanymi regułami.
- Akt twórczy implikuje wybór, poszukuje wyniki znaczące!
- Nie wolno pomijać odpowiedzialność za twórczość.
- Czasami logika prowadzi do wyników zaskakujących, trudnych do przyjęcia.
- Przyjmowanie konsekwencji musi być logiczne.
- Spójność i rozwój wiedzy.
- Wyniki niezwykłe atakują schematy zakorzenione na przestrzeni historii.
- Żyj matematycznie.
Rozdział 2
- Wielkie pomysły, dla wielkich problemów.
- Wielkie pomysły rodzą się w kryzysach!
- Określenie podstawy układu liczbowego.
- Akt twórczy zmienia nas samych!
- Suma sześcianów n kolejnych liczb naturalnych jest równa kwadratowi ich sumy.
- Przejście do granicy – najważniejszy akt twórczy w matematyce.
- Zdefiniuj zmianę!
- Twierdzenie rodzące potwory.
- Liczby naturalne także rodzą paradoksy.
- Algebra zajmuje się wzorami i równaniami. Geometria kształtami [na płaskiej kartce i w przestrzeni]
- Nowe technologie, to nowe krzywe!
- Komputer stał się matematycznym mikroskopem.
- Płaszczyzna zespolona.
- Fraktalna natura – każde powiększenie [zmniejszenie] daje taki sam obraz!
- Samopowtarzalność, niezwykły przykład kreatywności.
- Topologia to nauka [dział matematyki], który bada wszelkie kształty, nie ulegające żadnym deformacjom.
- Jadalny fraktal.
Rozdział 3
- Nowe wątpliwości w codziennych sytuacjach.
- Proponowanie matematycznych wyjaśnień.
- Wiele osób jest w stanie tworzyć matematykę.
- Różne rozwiązania, różne znaczenia, koncepcje radykalne, nowy kontekst.
- Nie oddalaj się od rzeczywistości, wtedy wypłyniesz na wody czystej matematyki.
- Gdy przykucnę horyzont się przybliża, gdy wstaję oddala się!
- Węzły!
- W świecie pracy na pierwszym rzędzie stoi praktyka.
- To co widzimy, nie jest tym co obserwujemy!
- Zaokrąglanie sumy, nie stanowi sumy zaokrągleń.
- Nieskończoność potencjalna i przeliczalna.
- Nadobjętość!?
- Wymiar, nie liczebność stanowi mój problem!
- Pojmować zjawisko – konieczne staje się podanie wyczerpującego uzasadnienia.
- Natura geometrii czasami nie podąża za rozsądkiem.
Rozdział 4
- Interakcja kulturowa i kreatywność.
- Etnomatematyka.
- Podróżujemy, bo chcemy poznawać nowe rzeczy! Skonfrontować inne punkty widzenia.
- Perfekcyjna kolistość.
- Metody „kira-kira” [po indyjsku: w przybliżeniu]
- Suma cięciw, nie jest cięciwą sumy.
Rozdział 5
- Matematyka jako strategia reklamy.
- Matematyka w projektowaniu.
- Prawdopodobieństwo – jest sposobem na obliczanie ewentualności wystąpienia danego wyniku.
- Poprzez matematykę można tylko dojść do perfekcji.
- Geometryczny humor.
- Wdzięk dobrej kompozycji – zawsze opiera się na powtarzaniu.
- Symetria nie zmienia formy, lecz tylko miejsce lub pozycję.