WROCŁAWSKI KLUB SZACHOWY "KOPERNIK"

Kategoria: Aktualności

Do perfekcji tylko można dojść z matematyką!

Wyobraźnia matematyczna, Miguel Alberti

Jak działa niezwykły umysł.

Wstęp

  • Zwyczajowo matematycy przestrzegają niepisanej umowy, by ich pomyłki, błędne intuicje nie były rozpowszechniane.
  • Doświadczony szachista buduje strategie, które debiutantowi wydają się niewiarygodne.
  • Kiedy gramy w szachy tworzymy.
  • Liczba i słowo są największymi odkryciami człowieka.
  • Inteligencja wystarcza do tego, aby posługiwać się zasadami logiki.
  • Aktywność i rozwój matematyczny są kwestią intuicji, analogii, dowodów.
  • Rozumienie matematyki polega na posługiwaniu się nią.
  • Matematyka to brama otwierająca nową drogę do zadawania pytań.
  • W matematyce każdy może być twórcą.
  • Inspiruj się zagadnieniami z życia codziennego.
  • Trauma, rodzi wielkie kryzysy.
  • Wprowadzamy zmiany pojęciowe.

Rozdział 1

  • Filary twórczości matematycznej, ścisłość, dokładność, obraz w czerni i bieli,
  • Skończone – otwarte – poprawne – dobre.
  • Aksjomat – twierdzenie – dowód – wniosek – ćwiczenie.
  • Z zasadniczych, pewnych i poprawnych praw, dedukuje się inne.
  • Wynik nie przychodzi przez przypadek.
  • Matematyka traktuje o figurach doskonałych.
  • Wszystko co matematyczne jest logiczne.
  • W matematyce przedstawia się tylko świeckie wyniki
  • Wygładzone wyniki.
  • Stan doskonałej równowagi i bez żadnej skazy.
  • Logika nie poddaje się życzeniom własnej intuicji.
  • Ogień logiki zasila kuchnię matematyczną.
  • Logika generuje nieskończoną ilość twierdzeń.
  • Pragnienie wiedzy, rzucone wyzwanie, albo  kreatywność.
  • Logika nie eliminuje czynnika twórczego z matematyki.
  • Eksperymentowanie, poszukiwanie analogii, i intuicji – z tych rzeczy logika wytycza autostrady, którymi przemieszcza się kto chce!
  • Wybór odpowiedniego działania.
  • Olśnienie jest owocem ciężkiej i ciągłej pracy.
  • Wybór dobrych możliwości – to kreacja matematyczna.
  • Nieskazitelne logicznie rozumowania.
  • Matematyka – wytwór kultury, konstrukt umysłu ludzkiego.
  • Odmienne kultury tworzą różne matematyki.
  • Nauka i edukacja idą razem/ nie w systemie.
  • Matematyka powstała na długo przed kulturą.
  • Geometrie: euklidesowe [Tales, Pitagoras, Hiparch, Snellius, Carnot]; różniczkowe [Newtona], rzutowe [Monge’a]; sferyczne [Riemana, Banacha], hiperboliczne [Łobaczewskiego], fraktalne [Mandelbrota]
  • Rozwiązywane metodami: elementów skończonych, rekurencyjnie, z technologią,
  • ARCHIMEDES Z Syrakuz 287-212 PNC, dźwignie, prawo hydrostatyki, pola koła i objętości figur obrotowych, metoda wyczerpywania, trysekcja kąta, odcinek paraboli, jego popiersie jest wygrawerowane na medalu Fieldsa
  • Fundamentem matematyki jest logika
  • Nie potrafię dodawać bez błędów [Poincare]
  • Tworzenie to wybór bardzo nielicznych użytecznych kombinacji spośród wielości nieużytecznych.
  • Świadomy pomysł, którego siłą jest analogia.
  • Nagłe olśnienie [świadomość połączenia między pomysłami] – przychodzi po długim okresie intensywnej pracy [świadomej i nieświadomej].
  • Moment przenikliwego postrzegania, polega na łączeniu rzeczy pozornie odmiennych.
  • Matematyka nadaje odmienne nazwy tym samym rzeczom [?]
  • Myśl analogiami, odłóż logikę na bok.
  • Zobacz czynniki aktywujące!
  • Sprecyzuj akt twórczy, który prowadzi do wartościowych i oryginalnych pomysłów.
  • 4 fazy aktu twórczego: przygotowanie {przygotowujemy problem, zbieramy dane, porównujemy różne wyjścia, relacje}, inkubacja {powstają nieprzewidzialne skojarzenia}, iluminacja {wybucha w sposób pozornie spontaniczny, boskie natchnienie, zapala się światło, które oświetla genialny pomysł, moment ekstazy, musi przejść przez sito, zanim zostanie zaakceptowana, pracuj wystarczająco dobrze, aby dać podstawy do olśnienia}, weryfikacja {elastyczność umysłowa, nowość, brak konwencjonalności, wytrwałość}.
  • Działania twórcze są tak zróżnicowane, że można je uznać za niewyczerpane.
  • Oryginalność i pomysłowość podlega kryteriom historycznymi i nigdy nie mają charakteru absolutnego.
  • Znaczenie słów zmienia się zależnie od czasu i kultury!
  • Twórca nie przestaje myśleć.
  • Śledzimy szereg odmiennych ujęć jednocześnie, z różnych dziedzin.
  • Zdolność tworzenia nowych definicji ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia rzeczy, i w ogóle dla pojmowania.
  • Czynnik rozumienia w przypadku matematyki może okazać się zasadniczy.
  • „teraz widzę” – „już rozumiem” – „to działa”.
  • Heurystyka – magiel matematycznego tworzenia.
  • Praktyka czyni mistrza, doskonaląc umiejętności, można rozwinąć zdolność dostrzegania właściwych relacji.
  • Próbuj inne sposoby – eksperyment.
  • Nie wybieram użytecznych ścieżek.
  • Matematyka ma dwie twarze: ścisła i systematyczna nauka dedukcyjna oraz indukcyjna nauka eksperymentalna.
  • Zadanie matematyczne to: zrozumieć problem, stworzyć plan rozwiązania, wykonać plan, sprawdzić wykonane zadanie.
  • Wysiłek do tworzenia nowej matematyki.
  • Nie ma zrozumienia świata bez matematyki!
  • Moment objawienia charakteryzuje: nagłe olśnienie, a to zachodzi spontanicznie, i bez świadomości.
  • Zapładniaj umysł, niech powstanie nowe stworzenie.
  • Fazy tworzenia: obserwacja [zależy od tego, kto ją przeprowadza!], poprawny zapis tego, co zostało zaobserwowane, pomysł, hipoteza, ; Intuicyjne postrzeganie wzorca, eksperymentowanie dowód, wyjaśnienie, trzeba powtarzalności, kontroli; uogólnienie, analogia [pomaga zrozumieć zjawisko],
  • LOGIKA NIE TWORZY, ALE WYMAGA!
  • Podstawą logiki jest sposób myślenia istot ludzkich.
  • Formaliści – redukują matematykę do symboli rządzonych wskazanymi regułami.
  • Akt twórczy implikuje wybór, poszukuje wyniki znaczące!
  • Nie wolno pomijać odpowiedzialność za twórczość.
  • Czasami logika prowadzi do wyników zaskakujących, trudnych do przyjęcia.
  • Przyjmowanie konsekwencji musi być logiczne.
  • Spójność i rozwój wiedzy.
  • Wyniki niezwykłe atakują schematy zakorzenione na przestrzeni historii.
  • Żyj matematycznie.

Rozdział 2

  • Wielkie pomysły, dla wielkich problemów.
  • Wielkie pomysły rodzą się w kryzysach!
  • Określenie podstawy układu liczbowego.
  • Akt twórczy zmienia nas samych!
  • Suma sześcianów n kolejnych liczb naturalnych jest równa kwadratowi ich sumy.
  • Przejście do granicy – najważniejszy akt twórczy w matematyce.
  • Zdefiniuj zmianę!
  • Twierdzenie rodzące potwory.
  • Liczby naturalne także rodzą paradoksy.
  • Algebra zajmuje się wzorami i równaniami. Geometria kształtami [na płaskiej kartce i w przestrzeni]
  • Nowe technologie, to nowe krzywe!
  • Komputer stał się matematycznym mikroskopem.
  • Płaszczyzna zespolona.
  • Fraktalna natura – każde powiększenie [zmniejszenie] daje taki sam obraz!
  • Samopowtarzalność, niezwykły przykład kreatywności.
  • Topologia to nauka [dział matematyki], który bada wszelkie kształty,  nie ulegające żadnym deformacjom.
  • Jadalny fraktal.

Rozdział 3

  • Nowe wątpliwości w codziennych sytuacjach.
  • Proponowanie matematycznych wyjaśnień.
  • Wiele osób jest w stanie tworzyć matematykę.
  • Różne rozwiązania, różne znaczenia, koncepcje radykalne, nowy kontekst.
  • Nie oddalaj się od rzeczywistości, wtedy wypłyniesz na wody czystej matematyki.
  • Gdy przykucnę horyzont się przybliża, gdy wstaję oddala się!
  • Węzły!
  • W świecie pracy na pierwszym rzędzie stoi praktyka.
  • To co widzimy, nie jest tym co obserwujemy!
  • Zaokrąglanie sumy, nie stanowi sumy zaokrągleń.
  • Nieskończoność potencjalna i przeliczalna.
  • Nadobjętość!?
  • Wymiar, nie liczebność stanowi mój problem!
  • Pojmować zjawisko – konieczne staje się podanie wyczerpującego uzasadnienia.
  • Natura geometrii czasami nie podąża za rozsądkiem.

Rozdział 4

  • Interakcja kulturowa i kreatywność.
  • Etnomatematyka.
  • Podróżujemy, bo chcemy poznawać nowe rzeczy! Skonfrontować inne punkty widzenia.
  • Perfekcyjna kolistość.
  • Metody „kira-kira” [po indyjsku: w przybliżeniu]
  • Suma cięciw, nie jest cięciwą sumy.

Rozdział 5

  • Matematyka jako strategia reklamy.
  • Matematyka w projektowaniu.
  • Prawdopodobieństwo – jest sposobem na obliczanie ewentualności wystąpienia danego wyniku.
  • Poprzez matematykę można tylko dojść do perfekcji.
  • Geometryczny humor.
  • Wdzięk dobrej kompozycji – zawsze opiera się na powtarzaniu.
  • Symetria nie zmienia formy, lecz tylko miejsce lub pozycję.