Jak zostać humanistą uczącym w liceum? – realizować greckie marzenia.
Powracająca fala 1880 – [krzywdy] – oświata, młodzieży to jedyny sposób podniesienia powszechnego dobrobytu!
– Bolesław Prus [Właściwie: Aleksander Głowacki] 1847 – 1912, napisał szereg powieści: Lalka, Emancypantki, Faraon, …wszystkie w całości przeczytałem.
Szereg nowel: Antek, Kamizelka, Katarynka, Sen, Pałac i rudera, Wszystkie w całości przeczytałem!
Szereg artykułów, w gazetach, dziennikach, tygodnikach,…
Wybitną prozę Prusa charakteryzuje
– szacunek do ludzkiej pracy!
– obrona wyzyskiwanych! [konflikt socjalny, narodowościowy – kapitał gromadzi obcy naród]
– krytyka arystokracji! [opis przeciwieństw klasowych, na nędzę klas – filantropia i dobroczynność]
- Dzieci bez szkoły dziczeją! Uczą się próżniactwa! s.13
- Chrześcijańskie poddanie się nieszczęściu!
- Zrezygnowany, ale działający!
- Poprawiać błądzących!
- Obecna praca w oświacie nie jest nieszczęściem!
- Dlaczego tylko bogaci używają życia?!
- Łzy biednych psują smak wina! s.16
- Uczonym zawsze jakiegoś trybu w głowie brak? s.19
- Najwyższy tak ułożył świat, że każda przyczyna ma swój właściwy skutek!
- Oświata, potężny organizm, w którym mięśnie działają, a dusza śpi!
- Poczuł przywiązanie do pieniędzy??
- Człowiek na dwa pragnienia: pracy i pieniędzy!
- Żona Beata, im dłużej jest ze mną, tym mocniej ją kocham!
- Nauczyciele: rozwijajcie wyższe ludzkie instynkty – zamiłowanie do sztuki, radości płynącej z poszukiwania prawdy, miłości do pięknej przyrody, …, niech młodzi wydają tylko trafne [wytrawne] sądy.
- Tylko bogatemu pieniądze się nie wyczerpują łatwo!
- Szkoła tworzy hurtowo ludzi – jako nieczyste zwierzęta!
- Dyro – to prawdziwy baron średniowiecza.
- Praca nadaje racje bytu w społeczeństwie.
- Nadmierna surowość, często popycha do rozpaczy.
- Wesołość nieskrępowana chłodnym rozsądkiem.
- Uczniu mądry – posiadaj naturę orła!
- Doktorzy kościoła kazali mi unikać nudy!
- W Polsce krępują polot geniuszu!
- Aby móc nazywać się pracowitym człowiekiem: trzeba być uczciwym, rozumnym, cierpliwym, oszczędnym, i posiadać wiele innych przymiotów…
- Szkoły powinny hodować pewien gatunek ludzi: posiadający wartość ekonomiczną, umysłową i moralną, …kształcić użytecznych ludzi!
- Uczeń powinien wynieść z liceum ogólnokształcącego wieczne panowanie rozsądku nad temperamentem!
- Nie korzystaj z cudzej krzywdy!
- Rozumiał, że pożera go praca!
- Doskonałe wino jest po to, aby nie mieć twardego serca!
- Złe wychowanie to pierwsza fala, zniżanie płac – druga fala, śmierć, trzecia, nieporządki czwarta,….niech fale trapią głupich!
- Odbite fale krzywdy – powracają! s. 63.
- Złe czy dobre fakty nabierają znaczenia, gdy odbijają się w druku! s.64
- Długi, spłaca się krwią ludzi. s.65
- Drażnił opinię, i ją wręcz wyzywał. s.66
- Druzgotanie przeszkód!
- Pod skorupą ukrywał: wielki rozum, obszerną wiedzę, serce pełne szlachetnych uczuć, i nie ugięty charakter!
- Rachując czyny, wnikaj w głąb człowieka!
- Ci, co są prawi i dobrej woli, są mi przyjaciółmi.
- Ten błazen, oznacza dyrektora! s.67
- Sumienie – mieć cywilną odwagę mówić prawdę.
- Fatalność! s.71
- Ludzie uczciwi i silniejszego charakteru muszą nadstawiać głowy!
- Błędy młodości, często kończą się tragicznie.s.75
- Widziadła nie znikają!
- Orzeł, który siada na piorunach, niczym na gałęziach.s.77
- Śmiało patrzy w Boskie oblicze!?
- O człowieka – codziennie z rana – kłóci się praca z łóżkiem?
- Ja mam swoją zabawę – zwaną pracą!?s.79
- Bóg jest drapieżny?
- Z pogodnego nieba uderzył piorun!
- Potęgi nadziemskie starły się ze sobą s.88
- Przekleństwa zostały wysłuchane!
- Człowiek jest najgorszym bydlęciem! s.90
- Czy potrafisz cofnąć czas?
- Mądrego wariata nikt nie oszuka?
- Świątobliwa przezorność?
- Głupiec za miliony kupuje zbawienie duszy?
- Obłąkany, przynajmniej chwilowo!
- Szybko rozwijające się nieszczęścia – potracimy głowy!?
- Zrozumiał grozę położenia!?
- Wyznawca walki o byt, zebrawszy miliony, dobrowolnie przywalił się ich gruzami!